Catatan Hati Seorang Perantau - Selamat Tinggal Seri Iskandar

Tuesday 18 October 2011

Di kalangan adik beradik saya seramai 7 orang, boleh dikatakan hanya saya seorang yang hidup merantau jauh dari keluarga. Adik beradik yang lain kebanyakannya tinggal berdekatan dengan ayah dan mama. Paling jauh pun setakat Pulau Pinang sahaja iaitu kakak nombor 2 yang tinggal bersama suami dan anak-anak.

Saya pula sejak dari umur 18 tahun, berhijrah ke Kuala Lumpur kerana sambung belajar. Lepas habis belajar, duduklah sekejap di Puchong bekerja di kilang. Bila dah tak tahan kerja kilang saya ambil keputusan balik ke kampung. Lama jugalah tersangkut di kampung, menganggur sambil menghabiskan boreh mak bapak…he..he..he..he…

Dalam masa menggangur, memang saya rasa hilang semangat nak hidup. Perasaan rendah diri untuk berhadapan dengan orang lain memang benar-benar mencengkam hati. Namun begitu, saya gagahkan juga mencari apa sahaja kerja yang sesuai dengan kelayakan saya. Mama sayalah yang banyak membantu mencarikan kerja untuk saya. Kalaulah mama tak ada masa tu, mungkin sampai sekarang hidup masih terkontang-kanting mencari arah tujuan. Sesungguhnya jasa mama memang tak dapat saya balas walaupun dengan segunung emas. Begitulah agungnya kasih ibu kepada anaknya…sob…sob..sob..sob…

Nak dipendekkan cerita, akhirnya berjaya juga saya mendapat kerja di UiTM sebagai juruteknik komputer. Saya ditempatkan di Kampus Seri Iskandar, Perak. Selama 8 tahun 8 bulan berkerja di Seri Iskandar, banyaklah kenangan pahit manis yang saya lalui. Di sinilah saya bertemu jodoh dengan isteri dan punya seorang anak. Sekarang saya akan berhijrah lagi. Kali ini saya akan ke UiTM Kampus Puncak Perdana.

Di dalam banyak-banyak tempat yang pernah saya menetap, Seri Iskandar lah tempat yang paling saya suka. Keadaan persekitarannya yang masih banyak pohon menghijau dan tak berapa sibuk membuatkan hati saya terasa amat damai di sini. Kalau untuk orang dah berkahwin, memang sesuailah duduk di sini.

Sebenarnya, hati ini agak berat hendak berhijrah meninggalkan Seri Iskandar. Tetapi bila memikirkan keadaan hidup diri dan keluarga yang masih tak berubah maka saya rasa eloklah kami berhijrah mencari kehidupan baru yang lebih baik. Lagipun, isteri saya sudah mendapat pekerjaan di Kuala Lumpur setelah hampir 2 tahun menganggur sejak berkahwin dengan saya. Kesian juga bila tengok keadaan dia di rumah masa menganggur, duduk tak buat apa. Hanya menabur bakti dan jasa pada saya dan anak saja lah. Bagi saya kalau dia dah ada kelulusan kenapa perlu dipersiakan. Lagipun, nanti, hutang PTPTN dia siapa yang nak bayar.

Saya harap dengan penghijrahan saya ke Puncak Perdana dapatlah membuka lembaran baru dalam hidup saya dan keluarga. Mungkin rezeki saya tak ada di Seri Iskandar. Namun begitu, bumi Allah ini luas dan saya yakin Allah sentiasa akan merancang yang terbaik untuk hamba-Nya. Allah itu Maha Pemurah, Maha Pengasih, Maha Penyayang dan Dia-lah sebaik-baik Perancang.

Sekian, saya harap sangatlah rezeki saya murah di tempat baru nanti. Ini bukan untuk saya seorang, tetapi untuk anak dan isteri dan malahan untuk ayah dan mama di kampung.

 

SELAMAT TINGGAL SERI ISKANDAR

1 comments:

  • Cikgu Aini says:
    5 January 2012 at 23:07

    Encik, welcome to Kampus Puncak Perdana!!!... Semoga murah rezeki encik dan keluarga!!...amin.... Uitm memang best!!..

Post a Comment

Blogger news

Blogroll

Siapa Aku

Seorang lelaki yang berstatus suami dan bapa. Pemalu dan agak pendiam. Suka menulis dan punya cita-cita serta ingin berjaya dalam kehidupan di dunia dan akhirat. Sayangkan isteri dan anak-anak serta ingin melihat mereka bahagia dan berjaya.