Gaji Belum Naik, Harga Dah Naik, Darah Pun Boleh Naik

Tuesday 11 October 2011

Assalamualaikum w.b.t

Sudah menjadi adat resam masyarakat peniaga di Malaysia, apabila kerajaan naikkan gaji penjawat awam, maka berduyun-duyunlah sebahagian besar mereka dihinggapi penyakit gila babi menaikkan harga.

Fenomena menaikkan harga ini tidak tertakluk kepada peniaga barangan runcit semata-mata. Tidak terkecuali juga pengusaha-pengusaha restoran. Apa yang saya tengok, sikap lintah darat golongan pengusaha restoran ini (terutamanya restoran mamak) lebih teruk daripada peniaga runcit. Kenaikan harga perkhidmatan mereka melebihi 100% dan kenaikan itu berlaku dalam masa yang sangat singkat.

Kadang-kadang jengkel jadinya bila melihat gelagat peniaga-peniaga seperti ini yang bagaikan dah kemaruk sangat nak menketedarah duit orang makan gaji.

Saya tak menentang jika masyarakat peniaga hendak menaikkan harga jualan barangan atau perkhidmatan mereka. Tapi, tak bolehkah tunggu tahun depan? Apa akan bangkrapkah peniagaan anda kalau harga barangan dan perkhidmatan anda tak dinaikkan sekarang? Apakah anda fikir kami golongan pengguna ni tak ada benda lain nak dipotong dari hasil pendapatan kami? Dan, mengapa paras kenaikan harga kadangkala begitu tidak munasabah?

Bagi peniaga barangan runcit, mungkin punca kenaikan harga barangan mereka adalah disebabkan manipulasi orang tengah yang tak agak-agak perangai lintah daratnya.

Tapi, apa pula ceritanya dengan pengusaha restoran? Kenapa harga makanan dan minuman boleh naik menjadi begitu mahal (melebihi 100% kenaikan) sedangkan tahap kesedapannya masih di takuk lama? Saya sebagai pelanggan masih lagi boleh melihat kopi susu ceroi yang saya fikir orang yang membancuhnya pun bagaikan hidup segan mati tak mahu. Masih lagi dapat rasa makanan yang tak sesedap mana, tapi harga mengalahkan harga makanan di hotel 3 bintang.

Saranan saya kepada golongan peniaga, kalau harga yang anda tetapkan itu dah mencanak naik, pastikanlah juga kualiti barangan dan perkhidmatan anda tidak di takuk lama atau lebih teruk lagi mencanak turun.

Saranan saya kepada masyarakat blogger, supaya kita buat satu online directory yang menyenaraikan kedai-kedai dan restoran-restoran yang suka sangat mengambil kesempatan menaikkan harga barang sesuka hati. Saya cadangkan nama online directory tersebut dinamakan DIREKTORI KEDAI LINTAH DARAT.

Sekian mohon izin mencadang.        

0 comments:

Post a Comment

Blogger news

Blogroll

Siapa Aku

Seorang lelaki yang berstatus suami dan bapa. Pemalu dan agak pendiam. Suka menulis dan punya cita-cita serta ingin berjaya dalam kehidupan di dunia dan akhirat. Sayangkan isteri dan anak-anak serta ingin melihat mereka bahagia dan berjaya.